Kobiety za kółko! Jak to jest z kierowcami kobietami?

Zawód kierowcy tira od wielu lat kojarzy się z typowo męskim zawodem. Niestety cały czas pokutuje stereotyp, że kobieta jest złym kierowcą. Jak pokazują dane International Road Transport Union (IRU), liczba pań w sektorze TSL stanowi już ponad 19 proc. kadry pracowniczej. Jednak jedynie 2 procent z nich pracuje za kółkiem, choć w 2016 roku było ich zaledwie 1 proc. Pozostałe zajmują stanowiska w spedycji, kadrze zarządzającej czy administracji.

W Polsce w sektorze transportu i magazynowania pracuje 19,31 proc. kobiet, a jeszcze w 2015 r. odsetek ten był wyższy i wynosił 20,36 proc.  Jak wskazują dane Komisji Europejskiej, najwięcej kobiet zatrudnionych w transporcie obecnie znajduje się na Cyprze (28,74 proc.) – na Słowacji (26,96 proc.) i w Czechach (26,64 proc.). W tym materiale postaramy się znaleźć odpowiedź, dlaczego tak mało pań decyduje się na podjęcie pracy zawodowego truckera?

Specyfika pracy kierowcy ciągnika siodłowego dla wielu kobiet nie jest problemem nie do przeskoczenia. Oprócz głównego zadania, jakim jest bezpieczne przewiezienie ładunków, dobry kierowca musi oczywiście wykazać się perfekcyjną znajomością przepisów prawa o ruchu drogowym. Niezbędne jest prowadzenia dokumentacji oraz zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą. Kierowca odpowiada za zabezpieczenie ładunku, który w trakcie jazdy nie może przemieszczać się na naczepie. Do tego dochodzi w niektórych przypadkach załadowanie i rozładowanie naczepy lub nadzór nad załadunkiem i rozładunkiem towarów. Kierowcy tirów zajmują się również odprawami i załatwianiem formalności związanymi z odprawami granicznymi, celnymi i sanitarnymi. Trzeba też pilnować czasu pracy i zdążyć z ładunkiem do odbiorcy. To tylko najważniejsze zadania, jakie trzeba zrealizować w trakcie pokonywania trasy z towarami do klienta.

Obowiązki te nie są przeszkodą dla kobiet, które z powodzeniem pracują w Omega Transport. Dlaczego więc w Polsce i na świecie jest tak mało zawodowych kierowców? Odpowiedź jest prozaiczna. Wystarczy spojrzeć na statystki kilometrów i czasu spędzonego poza domem przez zawodowych truckerów. Szacuje się, że zawodowy kierowca może być poza miejscem zamieszkania około 240 dni. Przejeżdżając średnio 85 tysięcy kilometrów. Liczba ta równa się dwukrotnemu okrążeniu kuli ziemskiej. Rekordziści potrafią pięciokrotnie okrążyć kulę ziemską. Tak rzadka obecność w domu jest jednym z głównych powodów tak małej liczby kobiet pracujących za kółkiem. Posiadając rodzinę, zawodowy kierowca musi liczyć się z faktem, że przeszło pół roku będzie poza domem. Tak długa rozłąka z dziećmi i najbliższymi ma bardzo duży wpływ na decyzję o pracy w transporcie krajowym i międzynarodowym.

Mimo tych sporych wymagań i trudności, z roku na rok, zwiększa się liczba kobiet zatrudnionych w firmach transportowych. W Omega Transport panie zjeździły całą Europę wszerz i wzdłuż. Są cenionymi pracowniczkami, świetnie sobie radzą na drogach i sytuacjach kryzysowych, jakich nie brakuje w tym trudnym, odpowiedzialnym i ciekawym zawodzie. Nasza nowoczesna flota gwarantuje komfort jazdy i spore ułatwienia zarówno na trasie, jak i podczas obowiązkowego odpoczynku. W Omega Transport bezpieczeństwo i komfort jazdy to jeden z głównych priorytetów. Ma to istotny wpływ zarówno na pracę naszych kierowców jak i jakość świadczonych przez nas usług. Omega Transport chętnie zatrudnia kobiety, jeśli myślicie o karierze kierowcy, odwiedźcie naszą stronę https://omegatransport.pl/. Tam znajdują się wszystkie informacje dotyczące wymagań i kryteriów, jakie powinien spełniać zawodowy kierowca.

magnifiercross